ΔΗΜΟΣ ΣΙΚΥΩΝΙΩΝ
Α Π Ο Σ Π Α Σ Μ Α
Από το πρακτικό της 13ης/08.05.2018 ΤΑΚΤIKHΣ συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου.
Αρ. Απόφασης : 150/2018
Περίληψη : | Επί νομοσχεδίου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. |
Στο Κιάτο και στο Δημοτικό Κατάστημα σήμερα, ημέρα Τρίτη 8 Μαΐου 2018 και ώρα 20:00′ συνήλθε το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σικυωνίων, υπό την Προεδρία του κ. Λεονάρδου Αναστασίου σε ΤΑΚΤΙΚΗ συνεδρίαση, μετά την με αριθμ. πρωτ. 4499/04.05.2018 έγγραφη πρόσκληση, που επιδόθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις των σχετικών άρθρων του Ν. 3852/2010, σε κάθε δημοτικό σύμβουλο καθώς και στο Δήμαρχο, ο οποίος παρευρέθηκε. Αφού διαπιστώθηκε ότι υπάρχει νόμιμη απαρτία, διότι σε σύνολο 27 μελών, βρέθηκαν παρόντα 17 μέλη , δηλαδή:
Παρόντα | ||||
1. Λεονάρδου Αναστάσιος | 2.Τσιάνος Ιωάννης | 3Μυττάς Ιωάννης | 4. Θελερίτης Γεώργιος | |
5. Φιακάς Παναγιώτης | 6. Δομετίου Βασίλειος | 7. Κουτρέτσης Σπυρίδων | 8. Σωτηρόπουλος Ιωάννης | |
9. Μπούρης Ευάγγελος | 10. Σπανός Κωνσταντίνος | 11. Σαρχάνης Κωνσταντίνος | 12. Κελλάρης Βασίλειος | |
13. Λαλιώτης Γεώργιος | 14. Ραυτόπουλος Γεώργιος | 15. Γεώργας Χρήστος | 16. Ρουμπέκας Γεώργιος | |
17. Νανόπουλος Βασίλειος | ||||
Απόντα | ||||
1. Καρακούσης Ευάγγελος | 2. Μαυραγάνη Κυριακή | 3. Χρυσικός Παύλος | 4. Μπουζιάνη-Τσαντήλα Β. | |
5. Πανάγου Αθανάσιος | 6. Σκαρμούτσος Νικόλαος | 7. Μπακόλιας Παναγιώτης | 8. Αλεξόπουλος Βασίλειος | |
9. Ζάρκος Δημήτριος |
10.Κελλάρη Ιωάννα |
|||
Πρόεδροι Δημοτικής Κοινότητας & Τοπικών Κοινοτήτων | ||||
Παρόντες: | 1. Στάθης Σ. (Μεγ. Βάλτου) | 2. Γαλάνης Σ. (Ψαρίου) | 3. Ραυτόπουλος Ι. (Πασίου) | |
4.Νικολάου Δ. (Κ. Διμηνιού) | ||||
Απόντες: | 1. Φαρμάκης Π. (Κιάτου) | 2. Βρέντας Ι. (Διμηνιού) | 3. Ράπτης Ν. (Καισαρίου) | |
4.Τυρλής Α. (Λαλιωτίου) | 5. Θεοχάρης Π.(Αρχ. Σικυώνας) | 6. Νικολάου Ν. (Σουλίου) | 7. Κλειούφη Γ. (Μουλκίου) | |
8 Ραφτόπουλος Κ. (Κρυονερίου) | 9. Σπηλιώτης Δ. (Κλημεντίου) |
10. Αθανασούλης Ι. (Λαύκας) |
||
Εκπρόσωποι Τοπικών Κοινοτήτων | ||||
Παρόντες: | 1) Δεδάκης Σ. (Καστανέας | |||
Απόντες: | 1. Σταθακοπουλος Κ. (Παραδεισίου) | 2. Μηλιώτης Γ. (Μικ. Βάλτου) | 3. Τσετσώνης Π. (Κ. Ταρσού) | |
4. Παναγόπουλος Δ.(Πανοράματος) | 5. Κουλούκης Σ. (Μεσινού) | 6. Σκούπας Α. (Μποζικών) | 7. Δρίμας Ι. (Δροσοπηγής) | |
8. Μπεκιάρης Δ. (Φενεού) | 9. Καλαντζής Π. (Γονούσας) | 10. Καραχλής Νικ. . (Τιτάνης) | 11. Παπουτσής Α. (Αρχ. Φενεού) | |
12. Μπελίτσης Π. (Κεφαλαρίου) | 13. Σκάζας Δ. (Κυλλήνης) | 14. Ρήγας Ι. (Βελίνας) | 15. Τζιώρης Γ. (Μοσιάς) | |
16. Σελέκος Κ. (Καλλιάνων) | 17. Μουλόπουλος Κ. (Ματίου) | 18. Κοτσίρης Β. (Στενού) | 19.Καρατζάς Σ. (Στυμφαλίας) | |
20. Ρέλιας Α. (Γκούρας) | 21 .Καραχοντζίτης Ν. (Ασπροκάμπου) | |||
ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ : | Σπανός Κ. & Φιακάς Π. προσήλθαν κατά την συζήτηση του 1ου θέματος της ΗΔ | |||
ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ: |
Ρουμπέκας Γεώργιος μετά τη συζήτηση του 3ου θέματος της Η.Δ. |
|||
Στην συνεδρίαση παρευρέθηκε η τακτική υπάλληλος του Δήμου Σικυωνίων κ. Ειρήνη Π. Πρόβου για την τήρηση των πρακτικών.
Θέμα 1o
Στο 1ο θέμα της ημερήσιας διάταξης με τίτλο: «Επί νομοσχεδίου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση», ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, κ. Αναστάσιος Λεονάρδουεισηγούμενος το θέμα πρόσθεσε:
Είναι η πολλοστή φορά που τίθεται από την κυβέρνηση σε διαβούλευση ένας νέος νόμος για την Τ.Α. και Π.Α. Είμαι από αυτούς που πιστεύουν πως κάθε νέα νομοθετική πρωτοβουλία έχει και θετικά στοιχεία γι’ αυτό κάθε σκέψη συλλήβδην απόρριψης με βρίσκει αντίθετο.
Ο χώρος τον οποίο υπηρετούμε δεν είναι στατικός γι’ αυτό θα πρέπει συνεχώς να εντοπίζουμε τα προβλήματα του νομοθετικού πλαισίου μέσα στο οποίο λειτουργούμε και να φροντίζουμε για τη βελτίωσή του.
Σημασία έχει η νομοθετική πρωτοβουλία να επιτυγχάνει το στόχο της που δε μπορεί να είναι άλλος από την επίλυση των προβλημάτων των τοπικών κοινωνιών, τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των.
Πώς αυτό επιτυγχάνεται σε επίπεδο Τ.Α. ; Επιτυγχάνεται με ρυθμίσεις που αφορούν : Στη βελτίωση της λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών. Την αναβάθμιση των κοινωνικών δομών και υπηρεσιών. Την αποτελεσματικότερη υποστήριξη των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων. Την προώθηση της τοπικής ανάπτυξης μέσω της καταπολέμησης της γραφειοκρατίας και της απλούστευσης των διαδικασιών αδειοδότησης. Την ενίσχυση της ενεργού προστασίας του δομημένου και του φυσικού περιβάλλοντος.
Σε αυτή την κατεύθυνση ο Καλλικράτης υπήρξε ένα, κατά την άποψή μου, επιτυχημένο εργαλείο. Ήλθε η ώρα μετά την οκτάχρονη εμπειρία εφαρμογής του, των αναγκαίων τροποποιήσεων ώστε να καταστεί ικανός να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις που προκύπτουν μετά την «έξοδο» από τα μνημόνια.
Στην προσπάθειά μου να διαβάσω και να αναλύσω το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν ήταν και εύκολο 227 άρθρα 320 σελίδες διαπίστωσα τα εξής:
● Δεν προωθεί καμία σημαντική αλλαγή στο μοντέλο διακυβέρνησης της χώρας, στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης. ● Περιορίζεται κυρίως στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος ανάδειξης των αιρετών της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού, καθώς και στην αναιτιολόγητη συρρίκνωση της θητείας τους από τα πέντε, στα τέσσερα χρόνια. ● Επιχειρεί να επαναφέρει από το «παράθυρο» τις Κοινότητες, με το εκλογικό σύστημα, την κατανομή αρμοδιοτήτων, την κατάρτιση του προϋπολογισμού και την κατανομή της ΣΑΤΑ, γεγονός που αποτελεί ουσιαστικά μια αντιμεταρρύθμιση στον «Καλλικράτη». ● Παραπέμπει γενικώς στο μέλλον και χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, τις αναγκαίες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο Κράτος και την Αυτοδιοίκηση, συνδέοντάς τις με το εγχείρημα της Συνταγματικής Αναθεώρησης αλλά και την δημοσιονομική ανάκαμψη της χώρας. ● Δεν ενσωματώνει κρίσιμα ζητήματα στρατηγικής ενίσχυσης της αποκέντρωσης και προώθησης της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, όπως αυτά κατά κανόνα έχουν εκφραστεί ομόφωνα, σε συνέδρια των αυτοδιοικητικών συλλογικών οργάνων. ● Δημιουργεί τον μηχανισμό του δημοτικού διαμεσολαβητή στο επίπεδο του Νομού, με πολλές αρμοδιότητες ελεγκτικού χαρακτήρα, που καταστρατηγούν το άρθρο 102 του Συντάγματος.(έχει να κάνει με το αυτοδιοίκητο)
Με δύο λόγια Το προτεινόμενο νομοσχέδιο, εκτός από το εκλογικό σύστημα, ουσιαστικά περιλαμβάνει αποσπασματικές ρυθμίσεις, και δεν αποτελεί μεταρρύθμιση.
ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ – ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ
Είναι φανερό, ότι η Κυβέρνηση προτάσσει το εκλογικό σύστημα ως το βασικό πρόβλημα των Δήμων, θέτοντάς το ως πρώτο ζήτημα για την αναδιοργάνωση του Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Υπάρχει όμως έστω και ένας δημότης που να πιστεύει ότι το πρόβλημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι το σύστημα εκλογής Δημάρχων και Δημοτικών Συμβούλων;
Ενώ θα έπρεπε τώρα, μετά από τόσα χρόνια βαθύτατης οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής κρίσης, η Κυβέρνηση να υιοθετήσει τις τεκμηριωμένες προτάσεις της ΚΕΔΕ, και με αποφασιστικότητα και ταχύτητα να επιλύσει τα προβλήματα που εμποδίζουν την Αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί δυναμικά στο καθολικό αίτημα για Ανάπτυξη και Κοινωνική Συνοχή, προτάσσει τον εκλογικό νόμο για τους Δήμους, παρά τις σφοδρές αντιρρήσεις της μεγάλης πλειοψηφίας των αιρετών, οι οποίοι βλέπουν στα υπάρχοντα προβλήματα να προστίθεται και η πλήρης αδυναμία αποτελεσματικής διακυβέρνησης του θεσμού που υπηρετούν.
Για να αντιληφθούμε καλλίτερα τι προτείνεται με το νέο νόμο θα αναφερθώ στα αποτελέσματα του Δήμου μας στις τελευταίες εκλογές 2014.
Λαϊκή Συσπείρωση Σικυωνίων ποσοστό 2,42% σήμερα 1 έδρα με τον προτεινόμενο νόμο 1 έδρα
Αυτοδιοικητική Παρέμβαση Σικυωνίων ποσοστό 5,33% σήμερα 1 έδρα με τον προτεινόμενο νόμο 2 έδρες
Συμμαχία Νέων Σικυωνίων ποσοστό 48,93% σήμερα 16 έδρες με τον προτεινόμενο νόμο 13 έδρες
Νέα μεγάλη Σικυωνία ποσοστό 43,31% σήμερα 9 έδρες με τον προτεινόμενο νόμο 11 έδρες.
Με το εκλογικό σύστημα που προτείνει το Νομοσχέδιο ο εκλεγμένος Δήμαρχος θα διοικεί χωρίς να έχει την απαραίτητη πλειοψηφία μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, που σημαίνει ότι πριν τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης, από την πιο απλή έως την πιο σημαντική, ο εκάστοτε Δήμαρχος θα πρέπει να επιδίδεται σε ένα “πολιτικό παζάρι” για την εξασφάλιση συναινέσεων. Συνεπώς, δε διασφαλίζεται με κανέναν τρόπο ότι οι Δήμαρχοι που θα εκλέγονται από τους πολίτες, θα έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν το πρόγραμμά τους και να ασκούν διοίκηση στην πράξη. Αυτό που τελικά θα προκύψει από την εφαρμογή του προτεινόμενου εκλογικού συστήματος, είναι η πλήρης αποσταθεροποίηση των Δήμων, της μοναδικής δηλαδή σταθεράς που έχει στηρίξει την κοινωνία στα δύσκολα χρόνια της κρίσης.
Όσον αφορά την παράταση της θητείας των σημερινών αιρετών αρχών, αυτή εξυπηρετεί μόνο τον εκλογικό σχεδιασμό της κυβέρνησης, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τις πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού, που επιδιώκει να συνδέσει τις αυτοδιοικητικές με τις εθνικές εκλογές. Παράλληλα, δεν αποδεχόμαστε τη μείωση της θητείας των αιρετών από 5 σε 4 έτη, γιατί η απόφαση μείωσης της θητείας δεν συνάδει με την Ευρωπαϊκή εμπειρία όπου η δημοτική θητεία είναι τουλάχιστον 5ετής και η διάρκειά της συνδέεται με την διάρκεια των περιόδων αναπτυξιακού προγραμματισμού.
Η αλλαγή του εκλογικού συστήματος επηρεάζει καθοριστικά το σύστημα διακυβέρνησης των δήμων και ειδικότερα την Οικονομική Επιτροπή και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής που ασκούν διοίκηση. Το γεγονός αυτό επιτείνει τους κινδύνους
ακυβερνησίας που επιφέρει το νέο εκλογικό σύστημα.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ
Προσωπικά δεν μπόρεσα να αντιληφθώ που στοχεύει. Κατά την άποψή μου θα έπρεπε πρώτα να αποσαφηνιστούν ποιες αρμοδιότητες πρέπει να αναλάβουν οι δήμοι. Ύστερα η απαραίτητη κρίσιμη μάζα, για την αποτελεσματική υλοποίηση των αρμοδιοτήτων αυτών και με μετά, με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, να γίνει η ταξινόμηση των δήμων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ Ο.Τ.Α.
Δεν προτείνει καμία μεγάλη μεταρρύθμιση όπως η δημοσιονομική αποκέντρωση, η ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των δήμων και η δυνατότητα των ΟΤΑ να διαχειριστούν αποτελεσματικά τα οικονομικά τους.
ΕΠΟΠΤΕΙΑ – ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
Με τις ρυθμίσεις του Νομοσχεδίου η Διοικητική Εποπτεία των ΟΤΑ δεν περιορίζεται σε απλό έλεγχο νομιμότητας των πράξεων και στον πειθαρχικό έλεγχο, όπως το Σύνταγμα ορίζει, αλλά επεκτείνεται με την καθιέρωση έκδοσης εγκυκλίων οδηγιών και γενικών κατευθύνσεων, τόσο από το Υπουργείο Εσωτερικών, όσο και από την Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ. Τόσο η καθιέρωση παροχής εγκυκλίων οδηγιών και γενικών κατευθύνσεων, από το Υπουργείο Εσωτερικών όσο και από την Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ εντάσσονται στο πλαίσιο του ασφυκτικού ελέγχου των ΟΤΑ και περιορισμού της δράσης των, που προσβάλλουν τον πυρήνα του άρθρ. 102 του Συντάγματος, δηλαδή την αρχή της διοικητικής αυτοτέλειας.
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΟΤΑ
Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που αφορούν αναπτυξιακούς θεσμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ειδικότερα: ● Επιχειρησιακός προγραμματισμός ● Προγραμματικές Συμβάσεις ● Διαδημοτικός Σύνδεσμος Τεχνικής Υπηρεσίας ● Υπηρεσίες Δόμησης Δήμων ● Συμμετοχή ΟΤΑ σε Νομικά Πρόσωπα ● Δράσεις βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας Οι περισσότερες από τις ρυθμίσεις αυτές είναι σε θετική κατεύθυνση και ανταποκρίνονται σε κατά καιρούς προτάσεις της ΚΕΔΕ.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Συμπερασματικά η μόνη αλλαγή που επιθυμούσε πραγματικά η Κυβέρνηση, γιατί αυτό εξυπηρετούσε τις μικροκομματικές της επιδιώξεις, ήταν να αλλάξει το εκλογικό σύστημα στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Τίποτε άλλο. Δεν επιθυμούν την αποκέντρωση πόρων, αρμοδιοτήτων κι ευθυνών, όπως γίνεται παντού στον ανεπτυγμένο κόσμο. Θέλουν να ελέγχουν ασφυκτικά κάθε δραστηριότητα. Κι επειδή γνωρίζουν ότι δεν μπορούν να ελέγξουν τους Δήμους, προτιμούν να τους διαλύσουν. Να διαλύσουν το μόνο θεσμό του Κράτους που πέτυχε στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, να στηρίξει τους πολίτες που δοκιμάστηκαν από αυτήν. Η εφαρμογή της απλής αναλογικής δεν είναι μεταρρύθμιση. Είναι απορρύθμιση. Σε καμία ανεπτυγμένη χώρα του κόσμου δεν αποτελεί μεταρρύθμιση η αλλαγή του εκλογικού συστήματος. Δεν αλλάζει το Κράτος, αλλάζοντας απλώς τον εκλογικό νόμο. Θέλουμε αλλαγή του Κράτους, όχι άλλον εκλογικό νόμο. Οι Δήμοι δεν χρειάζονται απλή αναλογική για να λειτουργήσουν αποτελεσματικότερα, προς όφελος των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών. Χρειάζονται απλή λογική.
Ακολούθως το λόγο έλαβαν οι αρχηγοί των συνδυασμών,
Σπανός Κων/νος, αρχηγός του συνδυασμού «Νέα μεγάλη Σικυωνία»:
Συμμερίζομαι τους φόβους του εισηγητή για τις επιπτώσεις που θα προκύψουν από την ενδεχόμενη αλλαγή του εκλογικού νόμου. Η επιδιοκόμενη, δήθεν, συναίνεση είναι θέμα ποιότητας και επιπέδου των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου και όχι εκλογικού νόμου.Η δημοσιονομική αποκέντρωση, η ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των δήμων και η δυνατότητα των ΟΤΑ να διαχειριστούν αποτελεσματικά τα οικονομικά τους που αποτελούν πάγιο αίτημα της Τ.Α. ουδόλως ενισχύονται από το προτεινόμενο σχέδιο νόμου. Τονίζει την προσπάθεια ασφυκτικού ελέγχου της Τ.Α. με τους θεσμούς Αυτοτελούς υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ και τον Δημοτικό Διαμεσολαβητή σε επίπεδο νομού.
Νανόπουλος Βασίλειος, αρχηγός του συνδυασμού «Λαϊκή Συσπείρωση Σικυωνίων» :
Υπάρχει η ανάγκη αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου που αναγκάζει τους Δήμους να προβαίνουν στην υποχρεωτική είσπραξη οφειλών μέσω της ΔΟΥ με κίνδυνο κατάσχεσης και ενδεχόμενου πλειστηριασμού της περιουσίας των οφειλετών. Προτείνει τη δομική αλλαγή του θεσμού της Τ.Α. ώστε αυτός να λειτουργεί υπέρ των πολιτών και όχι του κεφαλαίου εξυπηρετώντας τις επιδιώξεις των εκάστοτε αστικών κυβερνήσεων.
Σταματόπουλος Σπυρίδων, Δήμαρχος & αρχηγός του συνδυασμού «Συμμαχία Νέων Σικυωνίων» :
Θεωρώ ότι το πρόβλημα της Τ.Α. δεν είναι ο εκλογικός νόμος και θα έπρεπε σε αυτή τη φάση να αγνοηθεί. Αντίθετα θεωρώ εκ των ουκ άνευ την ενίσχυση της αποκέντρωσης, την οικονομική αυτοτέλεια των Δήμων, την προώθηση της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης την απεξάρτηση των Δήμων από την Περιφέρεια και την εκάστοτε πολιτική ηγεσία.
Με βάση τα παραπάνω ο Πρόεδρος κάλεσε το ΔΣ να αποφασίσει σχετικά.
Το ΔΣ αφού έλαβε υπόψη του:
- τις ανωτέρω προτάσεις,
- τη διαλογική συζήτηση των μελών του, ως τα ηχογραφημένα και απομαγνητοφωνημένα πρακτικά,
Α π ο φ α σ ί ζ ε ι ομόφωνα
1.Αποδέχεται την εισήγηση του προέδρου και τις τοποθετήσεις των αρχηγών των παρατάξεων.
2.Ζητά από τον αρμόδιο υπουργό την ανάκληση του εν λόγω σχεδίου νόμου και την επαναδιατύπωση ενός συστήματος διακυβέρνησης που θα λαμβάνει υπόψη, τους προβληματισμούς και τις προτάσεις, των θεσμικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η παρούσα Απόφαση έλαβε αυξ. Αριθ. 150/2018
Ακριβές Απόσπασμα
Κιάτο 08.05.2018
O ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΛΕΟΝΑΡΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ